dimarts, 31 de maig del 2011

A la Galàxia Learning un altre món és possible

Bon dia a totes i tots:

Els aconteixements dels deus darrers dies m'han portat a tornar abordar temes generals. Tot i que penso que és hora de continuar proposant formes pràctiques de millorar i canviar la realitat educativa encara em permetré fer algunes aportacions genèriques.

Avui, en arribar a casa, revisant els darrers tweets del vostre dia n'he trobat un que deia:

@marcvidal RT: @juancorbera No puedes parar las olas pero puedes aprender a surfear ...

Aquest tweet m'ha fet recordar un missatge que tenia aquest matí del meu amic @fernandezcoca que m'enviava una reflexió, a tall d'una entrevista que li havien fet per a una revista, sobre el poc preparada que està la gent en general. El poc que es documenten i la poca capacitat de fer les coses ben fetes.

Aquestes dues idees m'ha traslladat, de nou, als moviments d'aquests dies: #spanishrevolution, #acampada..., #indignados, ... però creieu que aconseguirem ser #implicados??.

Penseu que tothom té prou eines, capacitat d'anàlisi i capacitat de comprensió del tot el que està passant i per què passa?. Ara mateix no estaria segura de poder contestar afirmativament. Fer-ho em costaria una mica.

Revisant la realitat actual quines són les coses que jo crec que s'han de sotmetre a revisió?. Segur que pensareu que no dic res nou però deixeu-me tornar-hi a incidir. Crec que necessitem:

- Crear pensaments abans de que crear coneixement. Una cosa sense l'altra no és possible.
- Una vegada creat el coneixements tenir la capacitat de saber-lo entendre i aplicar-lo.
- Tenir la capacitat de compartir coneixement i fer realitat els conceptes de "xarxes de coneixement", intel·ligència distribuïda i saviesa digital. 
- Valorar la importància de compartir, contrastar, y construir conjuntament processos i projectes per a poder fer que l'educació esdevingui cada dia millor.
- No projectar "culpes" de manera permanent als demés sense assumir la pròpia responsabilitat tant des del punt de vista personal com professional.

Quines són aquelles coses que hem de contrarestar?:

- Una societat basada en l'èxit per l'èxit on el no esforç, la no preparació i la "sort" (a vegades poc nítida) passa per damunt de l'esforç, la formació i "legalitat".
- Uns mitjans de comunicació que creen opinió, bàsicament, per a dirigir els pensaments de la societat en una direcció determinada. Amb quin objectiu?. Normalment amb el d'orientar la visió del que està passant en una perspectiva determinada. Què és notícia, que és actualitat, que és important, ... té més a veure amb interessos particulars que amb el bé comú.
- Uns líders que tenen moltes dificultats per a "dirigir" la situació actual. La falta de preparació per al lideratge i la comunicació i, sovint, la falta de perspectiva impedeix que la societat evolucioni en termes de millora.

La capacitat que les societats occidentals han tingut de generar Bubbles (bombolles) (tecnològica, immobiliària i fins i tot educativa) fa que estem, de manera permanent, en una situació etèria. Sense base i sense fonament. Mireu de quina forma més gràfica es pot explicar com una bombolla impedeix avançar en la formació d'una societat:

http://www.youtube.com/watch?v=N7P2ExRF3GQ&sns=fb
Per acabar dir que els qui ens dediquem a l'Educació hem d'assumir definitivament dues coses fonamentals:
  1. El món canvia i canviarà a gran velocitat. No podem perdre el temps discutint quins són els continguts que hem de transmetre. El que necessiten els estudiants són eines per a entendre un món en evolució permanent i accelerada. El moviment 15M només és el primer pas de tots els canvis que vindran. Canvis basats en el coneixement i en la no violència. Penseu, aprendre a surfejar, les onades hi seran sempre.
  2. L'educació ara més que mai esdevé la clau per a transformar la societat. L'important no és ja tenir riquesa. La distribució d'aquesta canvia també a gran velocitat. La nostra supervivència en condicions al món actual té a veure, clarament, amb la nostra consciència individual i col·lectiva i amb la nostra capacitat de generar coneixement. Què és el fonamental?. Quina és la nostra responsabilitat individual?.
Totes i tots hem d'assumir aquest repte i fer-ho més enllà de les polítiques educatives i dels recursos que s'assignin a l'educació. Exemples com l'EABE11 que s'ha dut a terme aquest cap de setmana a Casares (Màlaga) y que ha aplegat a 300 persones o la trobada de Novadors'11 que es durà a terme a Sagunt (València) els dies 1 i 2 de juliol són clars exemples d'estratègies de compartició de coneixement i de generació compartida de saviesa digital. El més important no és tenir molts de recursos, el fonamental és tenir projectes, implicació i capacitat de comunicació. El recursos són a més a més.

Avui em despedeixo sonant Antònia Font amb Wa Yeah. Un exemple de com crear i inventar mons. Un altre món és possible. Serà la nostra responsabilitat construir-lo.

Bona nit!!